Przejdź do głównej zawartości

Może najpierw zdobądź doświadczenie...

Ostatnio rzadko wchodziłam na grupę dla branży turystycznej. Czasami jednak lubię poczytać komentarze pod niektórymi postami. Szczególnie wtedy kiedy ktoś zadaje ciekawe pytanie i czeka na jeszcze ciekawsze odpowiedzi. Tym razem pytanie nie było dziwne ani głupie. Nie czuło się też, że osoba która je zadaje nie ma pojęcia o czym pisze. Mimo to wśród komentarzy jak zwykle pojawiło się coś co mnie rozwaliło: „Może lepiej z najpierw zdobyć doświadczenie a potem brać się za organizację czegokolwiek?”

 Czujecie tą ironię? Najpierw zdobądź doświadczenie a później zacznij coś robić. Zadałam więc pytanie, bo nie wytrzymałam, jak to zrobić? Jak zdobyć doświadczenie nie robiąc czegoś po raz pierwszy? To jedna z tajemnic wszechświata której ciągle nie potrafię rozwikłać. Wiele osób uśmiało się z mojego pytania. Ale mam wrażenie, że raczej przyznali mi rację. Ktoś napisał, że można wcześniej sobie gdzieś pojechać, zobaczyć na własne oczy, sprawdzić. Można, ale wciąż uważam, że to nie jest doświadczenie tylko jakieś przygotowanie się do tego doświadczenia. W turystyce można sobie tak „pomacać” trasę, sprawdzić hotel, przetestować niektóre osoby obsługujące imprezę. To wciąż nie da nam doświadczenia w organizacji wyjazdu autokarem, ale daje pewność, że wysyłamy ludzi w miejsca, które znamy. W życiu jednak nie jest tak łatwo. Nie wszystko się da przetestować zanim się zaczniemy coś robić. Gdyby to było takie proste wszyscy bylibyśmy doświadczeni zanim zaczynaliśmy pracę. 

Piszę o tym dlatego, że od 2014 roku, czyli odkąd po raz pierwszy wsiadłam do autokaru na pilotaż wciąż jestem niedoświadczona. To już 4 rok jak to doświadczenie na mnie samo nie spływa. Podejrzewam, że robię podstawowy błąd, nie ściemniam, że mam doświadczenie na trasach zagranicznych, po Polsce też niewiele jeździłam. W dodatku mam kompleks języka obcego, którego wciąż nie potrafię swobodnie używać. Dogadać się dogadam, ale nadal nie jest to ten poziom, który mnie satysfakcjonuje. Blokuję sama siebie. Kiedy szukam pracy wszędzie szukają osób z doświadczeniem minimum rocznym na podobnym stanowisku, kiedy ja mam doświaczenie w sumie 10 miesięcy w biurze to już odpadam, bo te 2 miesiące robią taką różnicę, że o ja... Cały czas robię coś pierwszy raz. Cały czas mam z tyłu głowy, że jeszcze tego nie robiłam i nie powinnam tego robić, bo nie mam doświadczenia. Tylko nikt mi nie chce powiedzieć jak mam je zdobyć inaczej? Wiedza teoretyczna mnie nie satysfakcjonuje, bo co z tego, że teorie mam opanowaną skoro nie robiłam czegoś w praktyce? Nie popełniłam własnych błędów? Nie wypracowałam własnego stylu pracy? Jedyne co mogę to skorzystać z doświadczenia tych doświadczonych bardziej ode mnie. I jak mam farta to korzystam. Nie każdy jednak chce, potrafi lub rozumie po co ma się dzielić doświadczeniem. Większość woli tych doświadczonych, w których nie trzeba inwestować czasu, uwagi, a często też pieniędzy. 

Dlatego nie ogladam się już na moje doświadczenie lub niedoświadczenie. Robię coś zupełnie nowego, w czym nie mam kompletnie doświadczenia. Ktoś chce mnie uczyć, inwestować pieniądze w moje szkolenia. Pomaga mi się odnaleźć w nowych sytuacjach. Pozwala mi popełniać błędy. Traktuje mnie po partnersku i cierpliwie czeka aż ja nabiorę pewności, że to jest to co chce robić. Podejmuje ryzyko, że jednak się nie odnajdę i jego inwestycja we mnie się nie zwróci. Nie każe mi zdobywać doświadczenia zanim coś zrobie, tylko daje wsparcie i wysyła do roboty. Powtarza mi w kółko: nie nauczysz się jak sama tego nie zrobisz. Każdemu życzę takiego kogoś. 

Paulina

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O tym dlaczego warto adoptować zwierzaka

Jedno z pierwszych zdjęć w naszym domu Zanim zdradzę Wam co knuję w najbliższym czasie muszę napisać o jednej z najlepszych decyzji jakie podjęłam te kilka miesięcy temu. Zawsze bałam się odpowiedzialności jaką niesie posiadanie zwierzaka, który przecież zostanie z nami nawet kilkanaście lat i będzie od nas całkowicie zależne. Miałam przed oczami te sytuacje kiedy zwierzę jest chore a mnie nie stać na leczenie, albo kiedy umiera a mnie łamie się serce. Najgorsze jednak byłoby gdybym musiała zwierzaka oddać, bo np. nie mogłabym zabrać go ze sobą tam gdzie się przeprowadzę. Ten fatalizm spowodowany był głównie tym, że nigdy nie było w moim domu psa ani kota, a chomik, o którego wybłagałam rodziców żył tylko rok i bardzo przeżyłam jego śmierć. To wydaje mi się teraz śmieszne. Przecież tyle osób ma zwierzęta. Ja się bałam, że zawiodę to małe stworzenie i nigdy sobie tego nie wybaczę. Bardzo często robię za kocią leżankę Całkiem niespodziewanie pozbyłam się tych wątpliwości dzięk

Maszyna do szycia potrzebna od zaraz!

Ostatnio szukałam narzuty na wersalkę. Na razie w celu jej przykrycia używam starego koca, ale jest on już bardzo zniszczony i czasami trzeba go zdjąć, żeby go uprać lub po prostu zmienić trochę wygląd pomieszczenia. Założyłam sobie budżet i przeszłam po sklepach z odpowiednim asortymentem. Niestety moje oczekiwania okazały się zbyt wygórowane. Nic mi się nie podobało! Pomijam już fakt, że mój budżet był wystarczający, żeby kupić coś w Pepco, ale już za niski, by zajrzeć do Home&you. Nawet w tych lepszych sklepach nie było niczego godnego uwagi i ceny widniejącej na metce. Miałam jeszcze możliwość przeszukania ciuchlandów, ale raz, że nigdy nie umiałam wyszukiwać niczego wartościowego w takich sklepach, a dwa nie bardzo podobała mi się perpektywa kupienia czegoś starego i śmierdzącego środkami, którymi spryskują rzeczy. To nie tak, że mam coś przeciwko używanym rzeczom. Wręcz przeciwnie. Wiekszość moich ubrań noszę po kimś i są to zazwyczaj moje najlepsze ciuchy, na które normalnie

Ten moment kiedy już wiesz co chcesz w życiu robić

Gdy byłam na praktykach w AIP Lublin, chodziłam z prezentacją o Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości do lubelskich studentów. Docelowo mieli być to studenci potencjalnie zainteresowani przedsiębiorczością, biznesem i innowacjami. Przyszli właściciele firm, dla których właśnie istnieje AIP. Częścią prezentacji, gdzieś na początku, było pytanie w stylu: Kto chce pracować dla kogoś a kto chce prowadzić własną firmę? Miało to pobudzić studentów do refleksji co chcą w życiu robić. Zwykle mało kto odpowiadał na to pytanie, choć wymagało tylko podniesienia ręki jak na głosowaniu. Nawet ludzie z V roku, stojący już u progu życia bez zniżek studenckich, mieli miny jakby nigdy się nad tym nie zastanawiali. Na początku był to dla mnie szok. Ja swoją wizję w jaki sposób chcę pracować mam od dziecka. I wiadomo, że życie mi te plany zweryfikowało, że zmieniły mi się kilka razy moje cele, że niektóre plany to pobożne życzenia, ale ja w danym momencie jestem w stanie na to pytanie odpowiedzieć

Łączna liczba wyświetleń